torsdag 31 oktober 2013

Lite om mina texter och Creative Commons

I väntan på något annat att skriva om, tänkte jag passa på att informera vad jag planerar för min hemsida framöver. Jag hoppas kunna läsa igenom texterna den närmsta framtiden, och eventuellt korrigera och modifiera dem efter behov, för att de skall bli mer läsvänliga. En sak som jag funderat över är vad jag skall göra med texten "Vad är kristendom?". Jag har tankar om att göra om sidan till en mer renodlad "filosofisida", och flytta de texter som är av mer evangeliserande karaktär till annan plats. Absolut inte för att de skulle vara mindre viktiga - men det kan vara lämpligt att skilja mellan vad som ligger under det världsliga respektive det andliga regementet. Troligtvis kommer jag att lägga upp en modifierad text, som informerar om kristen tro, utan att direkt evangelisera.

Ni har väl förresten noterat att såväl hemsidan som bloggen använder sig av Creative Commons-lincenser? Creative Commons-lincenser innebär inte att man är man avsäger sig upphovsrätten till sitt material - men de är ett sätt att tala om för andra, att de kan använda ens material utan att behöva fråga om lov först - så länge de följer vissa villkor, som kan vara mer eller mindre restriktiva, beroende på vilken Creative Commons-licens man väljer. Bloggen använder den mest generösa licensen - den som benämns "CC-BY". Den innebär, att vem som helst har rätt att kopiera, vidareförmedla, sälja, ge bort, samt även modifiera mina bloggtexter - så länge man på ett adekvat sätt erkänner mig som skapare. (Ni kan följa länken till licenstexten här intill, för att läsa mer.)

De lite längre texterna på hemsidan ligger under en lite mer restriktiv licens - den som benämns "CC-BY-NC-SA". Den innebär, att du har rätt att kopiera och sprida texterna, men bara för icke-kommersiella syften. Du får t.ex. inte använda texterna i ett medium som finansieras genom reklam. Du får göra bearbetningar av texterna som ligger på hemsidan - men bara så länge du tillgängliggör de bearbetade texterna under samma licens, alltså under CC-BY-NC-SA. Läs mer om licensvillkoren på Creative Commons webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar