torsdag 4 februari 2016

Rätt att ta ifrån folk deras värdesaker?

Politiker i Danmark har fått utstå mycket kritik för att vilja ta ifrån flyktingar deras värdesaker. Detta skall sedan ett tag redan ha tillämpats i Schweiz. Ett syfte skall vara att finansiera kostnaderna för flyktingmottagning.

Jag kan förstå dem som kritiserar politikerna i Danmark och Schweiz. Men samtidigt tillämpas ju något liknande sedan länge i Sverige och många andra länder. Om jag skulle behöva söka försörjningsstöd, måste jag först redovisa alla mina tillgångar. Först när jag gjort slut på alla mina tillgångar kan jag få samhällets stöd.

Jag tycker det är problematiskt med behovsprövade stöd. De bestraffar dem som arbetat hårt och levt sparsamt, vilka riskerar att bli utan stöd, medan de med en mer slösaktig livsföring däremot kan få del av skattebetalarnas pengar. Det jag har svårt att förstå är hur man kan rasa mot att utländska politiker tar ifrån hjälpsökande människors tillgångar, samtidigt som man inte reagerat mot att vi ju i Sverige sedan länge gjort detsamma mot hjälpsökande på hemmaplan. Finns det kanske någon avgörande skillnad, som jag missat?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar