fredag 15 april 2016

Det moderna samhällets sårbarhet

Jag har suttit och lyssnar på Ring P1 denna morgon. Jag blev positivt överraskad av att inte alla inlägg handlade om invandring. Det är i och för sig en viktig fråga, men kan lätt bli tröttsam i längden – speciellt om man vet ungefär var de olika debattörerna står, och det är osannolikt att man skulle få ta del av några nya infallsvinklar i diskussionen.

Ett inlägg väckte mitt intresse. En kvinna som ringde in tog upp frågan om datasäkerhet och samhällets sårbarhet (börjar drygt 13 minuter in i programmet). Bakgrunden var en attack mot apoteken för ett tag sedan. Under samtalet diskuterades vad som skulle hända om det blev en störning i livsmedelsleveranserna.

Jag tycker detta är en viktig fråga som togs upp. I takt med att samhället blir alltmer beroende av avancerade datasystem, tycks det som om sårbarheten ökar. Saker och ting flyter på mer effektivt så länge systemen fungerar, men när de inte gör det blir problemen desto större.

Vi bör naturligtvis inte sluta använda modern, avancerad teknik. Men vi bör vara medvetna om att all teknik har sina begränsningar. Och då och då krånglar systemen – det kan gälla samhällets logistiksystem, bankernas betalningssystem, eller vad som helst som i dag är beroende av komplexa datasystem (och det är ju ganska mycket). Vi bör i alla fall ha tänkt tanken på vad som kan hända i en sådan situation.

Jag har under en längre tid funderat på att skriva någon eller några längre och mer utvecklande inlägg på temat samhällets sårbarhet – så håll ögonen öppna.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar