söndag 8 maj 2016

Miljöpartisters bakvända syn på "handskakgate"

Jag har suttit och lyssnar på P1:s lördagsintervju med Miljöpartiets partisekreterare Anders Wallner Som väntat diskuterades de turer som kan varit kring Miljöpartiet den senaste tiden, och man kom in på Yasri Khans uteblivna handskakning.

Wallner understryker just det faktum att Khan behandlar män och kvinnor olika som är det stora problemet. Inte det faktum att han hälsar på ett annorlunda sätt. Det är alltså ett problem att Khan skakar hand med män, men inte med kvinnor. Hade han inte skakat hand med någon, oavsett kön, hade det däremot – som jag uppfattar Wallners ståndpunkt – varit helt i sin ordning.

Skall man resonera som Wallner måste det ju även vara ett problem om man vill krama någon av ett visst kön, men inte av något annat. Samtidigt skulle man kunna ha tämligen bisarra hälsningsvanor,  så länge man hälsar på samma viss oavsett kön. Jag undrar hur långt Wallner och hans miljöpartister är beredda att gå när det gäller mångfalden i fråga om hälsningsgester. Skulle det vara okej om jag ville hälsa genom att t.ex. nosa folk i baken, så länge jag göra likadant med män och kvinnor?

Jag skulle nog närmast inta en motsatt hållning. Nämligen, att det är problematiskt att hälsa på ett annat sätt än vad som är normalt i samhället. Däremot har jag inte några problem med om folk i vissa kulturer hälsar på olika sätt på män och kvinnor, eller på människor av samma eller olika kön.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar